- Kategoria: Lekcje konstrukcji odzieży
- Opublikowano: 02 marzec 2015
Stopniowanie służy do przygotowania szablonów wykorzystywanych w przemyśle odzieżowym. Nikt jednak nam nie zabroni wykorzystać tych wiadomości do przygotowania szablonu na własne potrzeby. Często w proponowanych gotowcach brakuje rozmiaru naszej modelki a stopniowanie tylko wydaje się straszne. Dziś pokażę Wam, jak ułatwić sobie pracę, gdy gotowce nie dość że są za małe/duże to jeszcze za krótkie/długie. Zmienimy rozmiar odzieży w jednym kroku względem wzrostu oraz względem obwodu.
Popracujemy na przodzie sukienki podstawowej sięgającej do kolan modelki. Nie ma ona ani jednego ozdobnika. Posiada tylko i wyłącznie zaszewki modelujące odzież do naszej sylwetki, stąd nazwa modelu podstawowego. Wybrałam ją do tych zajęć przypadkowo. Tak naprawdę to nie ma znaczenia, jaki element pokazałabym tutaj, te zasady stopniowania wykorzystamy do wszystkich elementów odzieży. Oglądamy przód naszej sukienki. Po lewej stronie zestopniowałam go według wzrostów. Czyli rozmiar w obwodzie jest zawsze taki sam (tutaj 36), a coraz dłuższa sukienka pasuje na coraz wyższe dziewczyny. Po prawej stronie mamy ten sam przód ale zestopniowany według obwodów. Mamy tutaj rozmiarówkę od 32 do 52 dla jednego wzrostu (tutaj 168). Po prawej, niech Was nie zmyli to, że góra się wydłuża, to efekt zmiany sylwetki i długości na górnej części tułowia przy większych sylwetkach. Sukienka po prawej będzie na naszych babeczkach, jeśli ją ubiorą, zawsze do kolan, niezależnie od obwodów na ciele. Również położenie talii to efekt zmiany sylwetki wraz ze zmianą hmmm kilogramową.
Wracamy do sedna sprawy. Dziś interesuje nas stopniowanie, takie za jednym zamachem, z rozmiaru np. 36/168 do rozmiaru 38/174. Zwiększymy naszą sukienkę od razu o jeden wzrost i jeden obwód. Czyli, tak jak na rysunku poniżej, z sukienki po lewej, krótszej i węższej, od razu otrzymamy różową sukienkę po prawej, dłuższą i szerszą. A wszystko dzięki wektorom i ich niezmiernie prostym matematycznym własnościom.
W związku z tym, iż operacja będzie bardzo prosta, pokażę ją Wam na dwóch punktach charakterystycznych. Poniżej zaznaczyłam punkty wybrane przeze mnie do przedstawienia dzisiejszej lekcji. Zajmiemy się wektorami dotyczącymi tylko tych dwóch punktów, z pozostałymi poradzicie sobie samodzielnie.
Na każdym stopniowaniu, czyli na tym według wzrostów i na tym według obwodów, dopisałam wartości wektorów. Oczywiście tylko tych wektorów, które dotyczą dwóch wybranych przeze mnie punktów. Zauważcie proszę, że przy stopniowaniu według wzrostów wektory przesuwają nam nasze punkty tylko w osi Y, czyli w pionie. W przypadku stopniowania według obwodów przesunięcia te mogą być dokonane w obu kierunkach płaszczyzny, czyli zarówno w poziomie jak i w pionie. Przypominam tylko, że wartości i zwroty wektorów mówią nam, o ile przesunąć punkt aby otrzymać rozmiar o jeden większy.
Teraz wystarczy już tylko połączyć stopniowanie w jedno. Spójrzmy na początek na punkt, który został wybrany w okolicach środka naszej piersi. A teraz na takie obrazkowo-intuicyjne sumowanie wektorów. Stopniowanie według obwodów mówi, że wraz ze zmianą obwodu o jeden w górę punkt przesuwamy o 0,4 w prawo. Stopniowanie według wzrostu przesuwa nam nasz punkt o 0,4cm w dół. Sumując to, stopniowanie od razu według wzrostu i obwodu przesuwa nam nasz punkt o sumę tych wektorów, czyli o 0,4cm w prawo i o 0,4cm w dół. Jasne?
W taki sam sposób dodajemy wszystkie wektory dla poszczególnych punktów. Dzięki temu, w naszych dwóch wyróżnionych punktach otrzymamy następujące wektory wraz z liczbowymi wartościami przesunięć. Aby otrzymać wszystkie pozostałe wektory należy postąpić z każdym punktem analogicznie.
Zadanie domowe numer 1. Proszę mi powiedzieć, skąd wzięła się wartość 0,67 cm na wektorze dotyczącym punktu bok-talia.
Zadanie domowe numer 2. Proszę mi napisać, jak będą wyglądały wektory dla obu punktów przy stopniowaniu o jeden wzrost wzwyż i dwa rozmiary obwodowo w dół.
Zadanie domowe numer 3. Czy mogę zestopniować w taki sposób szablon o 1,5 rozmiaru w dół i 3 rozmiary obwodowo w górę?
Komentarze
Dzięki za szybka odpowiedz. Będę próbować. Może się uda
Tak jak napisała Lefcio poniżej, dzieci są różne. A dzieci mniejsze mogą mieć zupełnie inne proporcje niż te większe. Nie oznacza to, że nie możesz spróbować. Oznacza to, że trzeba przeprowadzić próbę. Zestopniuj, przeszyj z czegoś taniego, sprawdź. Możesz nanieść poprawki na szablon i zadecydować, czy będzie ok. Dziecięce modele zazwyczaj są proste i wybaczą taką niezbyt fachową ingerencję.
Jestem zupełną świeżynką jeśli chodzi o szycie, ale chciałam spytać, czy ta sama zasada stopniowania tyczy się rozmiarów dziecięcych? Czy może to działa tylko przy "dorosłej" rozmiarówce?. Macie fajne wykroje sukienek dziecięcych, które zaczynają sie od rozmiaru 116, a moja córcia ma 105 cm wzrostu, więc chciała spytać, czy tak samo mogę "zmniejszyć" te sukienki na rozmiar 104 lub 110?
Pozdrawiam,
odpowiedz do pytania drugiego
cyc - 0,8 w lewo, 0,4 w dół
talia - 2 w lewo, 0,13 w górę
1. Dodajemy wektory o wartości 1,5 i 0,83 i wychodzi nam 0,67
2. nie potrafię wyczarować strzałek a jak opisałam i przeczytałam to nawet ja nie zrozumiałam, spróbuję to w paintcie(tak to się pisze?) machnąć
3. Tak
Hmmm, w jaką stronę podążyłby portal? Krawiec szuka żony?
tak tak tak, różniczki, całki, połowa użytkowników zwieje. Chyba że zastosujemy całkowanie poprzez skreślenie parametru k, wtedy mogłoby przybyć, może nawet zachęciłoby to płeć mniej piękną do szycia
Kanał RSS z komentarzami do tego postu.